Julekalendertilbud Fredag 18 Desember ved Grim Torv VeterinærHus:
Halv pris på honorar ved alle halthetskonsultasjoner som bookes innenfor åpningstid den 18 desember og gjennomføres før utgangen av 2021.
Hvor mye mosjon får egentlig dyret ditt og hva er det som eventuelt setter begrensningene?
Hvor god er evnen til å bevege seg? Stivhet etter hvile? Kanskje er det dags for en veterinær undersøkelse?
Når det kommer til katt er artrose faktisk meget vanlig , men underdiagnostisert. Vi vedlegger nedenfor litt info om artrose hos katt.
Til sist vi vi også nevne at også andre dyr som for eksempel kaniner kan trenge ortopedisk undersøkelse. Her er det ofte grunnet mangel på mosjon, feilaktig håndtering som gir ryggskader, og tidvis feilaktig ernæring.
Alle dyr er velkomne ! Og dere som booker halthetsundersøkelse i dag får halv pris på honorar.
ARTROSE HOS KATT
SYMPTOM
Halthet er ikke alltid et symptom. Kun 33% av katter med osteoartrose halter. Symptomer på smerte hos katter er mer uvilje mot håndtering, aggressivitet og nedsatt respons på oppmerksomhet. Røntgen bør tas når katter viser disse symptomer og eller der sykehistorie og klinisk undersøkelse gir mistanke om ledd- og skjelettproblemer.
Leddsmerte kan også komme av leddbetennelse. Det diagnostiseres ved klinisk undersøkelse og eventuelt leddvæskeanalyse.
BEHANDLING
Ofte velges såkalt empirisk behandling. Hvis katten viser tydelig bedring med behandling så sannsynliggjør det at den hadde vondt og at det bør tas hensyn til dens leddhelse i fortsettelsen.
– Betennelsedempende medisin Dersom katten skal stå på betennelsedempende medisin permanent, så må det tas kontroller og blodstatus regelmessig for å følge med på at den aldrende katten ikke får nyresvikt eller andre bivirkninger av medisinen.
Før all slik behandling, bør blodstatus og urinalysis foretas og blodtrykk måles. Det GÅR fortsatt å bruke medisinen ved lever- el nyreproblem men dosene bør da senkes eller doseintervall økes og katten monitoreres tettere.
Andre tiltak er:
– Vektreduksjon ved overvekt,
– Miljøtiltak for å minimere smerte og belastning – Foring fra gulv, trappetrinn til favorittplasser, minimer at katt må hoppe til favorittsteder. Lave toalettkassekanter mosjonsrestriksjon,
– Når betennelsedempende medisin ikke lenger er nok, kan ytterligere medisiner måttes adderes. Multimodal analgesi det vil si kombinasjon av forskjellige typer behandling, kan bedre smertekontroll og muliggjøre lavere doser av hvert legemiddel og derved lavere bivirkningsrisiko.
– Medisinsk Laserbehandling kan bivirkningsfritt redusere smerte og betennelse og øke lokal sirkulasjon og heling. .
– Fysioterapi hjelper alltid. Ledd og skjelett som er i bevegelse fungerer alltid bedre. Nøkkelen er bevegelse uten belastning.
– Kosttilskudd og eller diett for å optimere forhold for ledd og skjelett. Dietter eller kosttilskudd med mye omega-3 ffa DHA og EPA bedrer mobilitet. Grønnleppet musling og glukosaminoglykan og chondriotinsulfat kan også hjelpe en katt med ledd- og eller skjelettproblemer.
– Cartrophen injeksjoner er et alternativ til betennelsedempende medisin, som ikke har bivirkninger på nyrer og eller magesekk.
– Kirurgi kan også iblant være en løsning.