HVA SKAL DU GJØRE HVIS HUNDEN DIN HAR BLITT HUGGORMBITT?
Våre anbefalinger da folk ringer med denne problemstilling er først strikt hvile i den grad dette er mulig. Hvis du kan så er det en fordel om du bærer hunden din hjem istedenfor å la den gå selv. Bevegelse vil øke giftspredningen og øke risikoen for alvorlig organskade.
Hvis hunden din er for tung, så vil antihistamin og prednisolontabletter minske smerte og hovenhet og gjøre det lettere for hunden din å bevege seg. Bevegelsen kan imidlertid være farlig for hunden og gjøre at organskader blir mer alvorlige. Prednisolon minsker også immunforsvaret og øker risikoen for infeksjon.
Prednisolon-/kortisonbehandling (såkalte huggormtabletter) er mye omdiskutert og anbefales i utgangspunktet ikke. Et unntak er om huggormbittet utløser såkalt hemolyse, der de røde blodlegemer går i stykker. Dette er en livstruende reaksjon, ikke uvanlig etter huggormbitt og da må man sette inn kortison.
Når dyr kommer inn til klinikken med huggormbitt eller mistanke om huggormbitt så ser vi alltid på blodet i mikroskop og beslutter ut fra hva vi ser der om vi skal behandle med kortison eller ikke.
Hvis du er ute i skogen mer enn en times vei fra klinikk så er det imidlertid ikke sannsynlig at du har tilgang til blodlaboratorium og da kan det være sikrere å gi tablettene enn å la være.
Hunden bør så tas snarest mulig til veterinær, og det minst mulig for egen maskin.
Bittstedet bør berøres minst mulig. Alle forsøk til kjøling, bandasjering, suging , massasje etc vil bare fordrøye ankomsten til veterinær og medføre økt risiko for alvorlige organskader før korrekt.
Det finnes såkalte huggormkapsler til hund. Dette er vanntette metallkapsler som fylles med tabletter (antihistamin samt prednisolon i dose tilpasset hundens vekt) som henges i hundens halsbånd.
Det er viktig å være klar over at hunden må til veterinær også etter at den har fått ”huggormtabletter” og at strikt hvile fortsatt er like viktig, om enn hovenhet o smerter vil være mindre enn uten tabletter.